Hoe kan ik uw medewerkers met een bedrijfstraining helpen effectiever te worden? Allereerst help ik de opdrachtgever en de deelnemers met de blik van de buitenstaander het werkelijke probleem boven water te krijgen. Ik ga op zoek naar wat er nodig is om het op te lossen. Dat ik het trainingsprogramma daar nauwkeurig op afstem, spreekt voor zich.
Communicatievaardigheden
Ik kan uit de voeten met diverse trainingsthema’s. U kunt daarbij denken aan:
- Gespreksvaardigheden
- Feedback geven en ontvangen
- Kernkwaliteiten versterken
- Assertiviteit
- Presentatietechnieken
- Creativiteit
- Coachingsvaardigheden
- Conflicthantering
- Leiderschap
- Telefonische en chatcommunicatie
- Schriftelijke communicatie
Inzicht krijgen, experimenteren, oefenen, toepassen
Ik houd deelnemers een spiegel voor; mild en zonder oordeel, maar confronterend waar nodig. Ik laat hen experimenteren met ander gedrag en leer hen nieuwe vaardigheden aan.
Diverse methodieken heb ik tot mijn beschikking, zoals: Roos van Leary, Transactionele Analyse, Kernkwadranten, Psychodrama, Motiverende Gespreksvoering, Voice Dialogue, Situationeel Leidinggeven. Maar naast inzichtgevende modellen is oefenen met praktijksituaties een essentieel onderdeel, om te zorgen dat de deelnemers het aangebodene ook daadwerkelijk toe gaan passen in hun werk.
“Een lekker afwisselend programma, enthousiast makend, leuke werkvormen: ik vond het uitstekend.”
schooldirecteur Laurentius Stichting
Zoekt u een communicatietraining waarin gebruik gemaakt wordt van de tango? Kijk dan bij TangoToolsTraining.
Mijn uitgangspunten
Belangrijke uitgangspunten in mijn werkwijze zijn een veilige leeromgeving, diepgang en effectiviteit. Hoe zorg ik daarvoor?
Veiligheid
Om te kunnen leren moet je je veilig voelen. Dan durf je fouten te maken en te experimenteren. Je leert door te ervaren wat bepaald gedrag bij een ander oproept en uit te proberen wat ander gedrag oplevert.
In een training creëer ik die veiligheid. Door een heldere structuur aan te bieden. Door ieders kwaliteiten te erkennen en ieders valkuilen met mildheid tegemoet te treden. Door humor en lichtheid te brengen, ook al gaan we diep. En door ook mijn eigen imperfectie te laten zien.
Tijdens het groepsproces bewaak ik de veiligheid zorgvuldig. Ik zorg ervoor dat iedereen aan bod komt. Ik geef ruimte voor wat er speelt, ook als dat irritaties of frustraties zijn. Ik help de groep om problemen met elkaar op te lossen. Tegelijk bewaak ik de tijd en het programma.
Gedrag dat de veiligheid verstoort pak ik direct aan. Ik zorg voor evenwicht tussen complimenteuze en kritische feedback. En ik stem voortdurend af of we nog goed bezig zijn. Of we onderweg niemand verliezen.
“Hartelijk dank voor de inspirerende, open, lieve manier van cursus geven!”
schooldirecteur Laurentius Stichting“Complimenten voor de wijze waarop je eenieder in de groep de kans gaf om fouten te maken. Dit door het scheppen van een veilige leeromgeving.”
Marianne van de Geijn, medewerker Luisterlijn Utrecht“Bedankt voor je liefdevolle professionaliteit!”
Silvia Fiorini
vrijwilliger Telefonische Hulpdienst Utrecht
Diepgang
In mijn trainingen geef ik mijn volle aandacht aan de deelnemers. Ik observeer scherp, heb oog voor sterke punten en zie ook waar het hapert. Ik vraag door en luister tussen de regels door om tot de kern te komen. Daarbij gebruik ik zowel mijn analytisch vermogen als mijn sensitiviteit, waardoor ik snel de vinger op de zere plek weet te leggen.
Mijn feedback is helder en eerlijk. Zonder te veroordelen zal ik het gedrag benoemen dat ik waarneem en zal ik aangeven wat het effect daarvan in mijn ogen is.
Ikzelf sta ook open voor feedback. Door van de deelnemers te horen hoe zij de training en de trainer ervaren, kan ik immers ook van hen leren.
Bij leren en ontwikkelen gaat het niet alleen om gedrag. Ik ga er vanuit dat gedragsverandering het resultaat is van beweging op verschillende niveaus. Dat betekent dat ik in mijn trainingen niet alleen aandacht besteed aan het aanleren van vaardigheden, maar ook aan de bewustwording van onderliggende overtuigingen en gevoelens (het mentale en het emotionele niveau), aan de bewustwording van eigen lichamelijke signalen en de waarneming van die van anderen (het fysieke niveau), en aan motivatie, bezieling en zingeving (het spirituele niveau).
“Goede analyse van gesprekken; goede tips en tops.”
schooldirecteur Laurentius Stichting“Je ziet ons echt, zonder oordeel.”
adjunct-directeur school Laurentius Stichting“Je gaat dieper en nog dieper.”
vrijwilliger Telefonische Hulpdienst Utrecht
Effectiviteit
Waar veiligheid een voorwaarde is om te kunnen leren en diepgang ervoor zorgt dat problemen bij de kern aangepakt worden, betekent effectiviteit dat de problemen ook opgelost worden. Ik ben dan ook doelgericht in zowel de voorbereiding van een training, de training zelf als de nazorg.
Nadat ik met de opdrachtgever de trainingsvraag heb verhelderd en de trainingsdoelen in grote lijnen heb vastgesteld, voer ik bij voorkeur intakegesprekken met alle deelnemers. Zo kan ik een trainingsprogramma ontwikkelen dat nauwkeurig afgestemd is op hun motivatie en leerbehoeften.
De effectiviteit van een training wordt voor een belangrijk deel bepaald door de mate waarin deze aansluit bij de praktijksituatie van de deelnemers. Ik maak dan ook gebruik van cases die zij zelf inbrengen en zorg ervoor dat het geleerde direct in de praktijk kan worden toegepast. Ik laat graag leren door te doen. Door met elkaar te oefenen ervaren de cursisten aan den lijve de effecten van bekend en nieuw gedrag.
Ook de keuze van werkvormen is gericht op maximale effectiviteit. Ik breng afwisseling aan tussen groeps- en individueel werk, theorie en praktijk, serieuze en speelse werkvormen. Ik zorg ervoor dat de verschillende leerstijlen van de deelnemers worden aangesproken.
De effectiviteit van een training toets ik door tussentijds en achteraf te evalueren. Tussentijds evalueren betekent regelmatig checken of we nog steeds bezig zijn waarmee we bezig zouden moeten zijn, en bijstellen waar nodig. Door middel van mondelinge of schriftelijke evaluatie achteraf bekijk ik of de gestelde doelen behaald zijn en analyseer ik waarom wel of niet. Dit kan leiden tot aanbevelingen aan de opdrachtgever voor mogelijke vervolgacties.
“Een zeer goede afstemming tussen theorie en oefeningen.”
schooldirecteur Laurentius Stichting“Het schriftelijke materiaal was erg goed verzorgd en sloot prima aan bij mijn behoefte.”
schooldirecteur Laurentius Stichting“Goed dat je steeds de koppeling naar de praktijk van onze groep maakte.”
adjunct-directeur school Laurentius Stichting